Zarządca sukcesyjny – kto to jest i po co?

Kto to jest Zarządca sukcesyjny?

Jest to osoba, która tymczasowo może kierować firmą po śmierci przedsiębiorcy.

Daje możliwość a raczej prawo np. zamknąć firmę.

Zastanawiałeś/aś się nad tym co się stanie z Twoją firmą jeśli Ciebie z dnia na dzień zabraknie?

Zostawisz problemy..

I nie chodzi tutaj o problemy finansowe, bo możesz mieć firmę super prosperującą przynoszącą spore dochody.

Problemem będzie to co się będzie działo z Twoim przedsiębiorstwem.

Pamiętaj, że w jednoosobowej działalności to TY i tylko TY jesteś właścicielem.

Nie ma tutaj znaczenia czy masz żonę/męża, czy macie wspólność/ rozdzielność majątkową..

To Ty zakładasz firmę swoim podpisem, to Ty ją zamykasz/zawieszasz!

Owszem, Małżonek, inny członek rodziny, księgowa/y może również to zrobić jednak pod warunkiem, że uzyska od Ciebie pełnomocnictwo – przy nagłej śmierci będziesz pamiętał o pełnomocnictwie?

Problemem są również zobowiązania zaciągnięte na firmę przez Ciebie, kredyty, limity w rachunku firmowym, leasingi.. Kto to spłaci / zamknie / wypowie umowy?

Nie żona/mąż, nie rodzice, nie biuro rachunkowe!

Możesz zrobić to TYLKO TY!

Dlatego chcąc zaoszczędzić problemów żonie/mężowi, rodzicom czy innym członkom rodziny namawiamy abyś poświęcił/a 5 min swojego wolnego czasu i za pomocą profilu zaufanego – którego dziś każdy przedsiębiorca ma obowiązek posiadać – i dokonał/a aktualizacji w swoim wpisie w CEIDG, a w miejscu

„Zarządca sukcesyjny”   wpisał odpowiednią osobę.

ZMIANA BIURA RACHUNKOWEGO – Wszystko co powinieneś wiedzieć

KIEDY ZMIENIĆ BIURO RACHUNKOWE?

Biuro rachunkowe można zmienić w dowolnym czasie. Natomiast najlepszym momentem na tą zmianę jest koniec roku podatkowego, ponieważ stary rok zakończy poprzednia księgowa,
a nowy rok podatkowy rozpocznie księgowa z nowego biura rachunkowego.

Jeżeli zdecydujesz się na zmianę biura w okresie trwania roku podatkowego pamiętaj aby dokonać tej zmiany po okresie rozliczeniowym oraz po złożeniu deklaracji i opłaceniu wyliczonych podatków. Weź pod uwagę czas wypowiedzenia zawarty w umowie z biurem rachunkowym!

JAK TO ZROBIĆ?

Przedstawiamy cztery kroki, które należy wykonać zmieniając biuro rachunkowe:

  1. Wypowiedzieć dotychczasową umowę z biurem rachunkowym – pamiętaj,
    że obowiązuje cię okres wypowiedzenia zawarty w umowie o współpracy z BR. Okres wypowiedzenia może trwać od 1 do 3 miesięcy. Wypowiedzenie umowy należy sporządzić samodzielnie w dwóch egzemplarzach, które muszą zostać podpisane przez przedstawiciela biura rachunkowego.
  2. Podpisać umowę z nowym biurem rachunkowym – nowa umowa powinna wchodzić w życie w dniu następującym po terminie, w którym została rozwiązana poprzednia umowa.
  3. Zaktualizować wpis w CEIDG –  wpis do CEIDG zawiera m.in. informacje o podmiocie odpowiedzialnym za prowadzenie księgowości firmy oraz o miejscu, w którym przechowywana jest  dokumentacja księgowa. Zmian w formularzu CEIDG-1 należy dokonać do 7 dni od momentu podpisania umowy z nowym biurem rachunkowym.

Co należy zaktualizować w formularzu?

  • w pkt. 21 formularza wpisać nazwę i NIP nowego biura rachunkowego,
    • w pkt. 22 adres, w którym nowe biuro rachunkowe będzie przechowywać twoją dokumentację. 
    • w pkt. 01 uzupełnić datę, w której powstała zmiana, czyli datę od której wchodzi w życie umowa o świadczenie usługi księgowej z nowym biurem rachunkowym.
  • Odebrać dokumentację księgową i przekazać ją do nowego biura rachunkowego – kilka dni przed wygaśnięciem umowy z poprzednim biurem rachunkowym należy umówić się na spotkanie celem odbioru dokumentacji księgowej firmy. Dokumentacja powinna zawierać dokumenty sporządzane przez księgowego oraz dokumenty, które przedsiębiorca regularnie przekazywał do biura. W obowiązku przedsiębiorcy jest dopilnowanie czy w przekazanych dokumentach niczego nie brakuje. Następnie wszystkie odebrane dokumenty należy przekazać do nowego biura księgowego.

Działalność nierejestrowana a VAT? PIT? ZUS?


Konstytucja biznesu w 2018r. wprowadziła możliwość niezarejestrowania drobnej działalności jako działalności gospodarczej, jeśli przychody z niej nie przekraczają połowy minimalnego wynagrodzenia. W internecie często spotyka się nazywanie takiej działalności nieewidencjonowaną.

W praktyce wygląda to tak, że jest to firma „na próbę” – Uda się czy się nie uda?

O ile ustawodawca wymienia zalety takiej działalności, do których niewątpliwie możemy zaliczyć m.in.:


• Brak rejestracji w CEIDG,
• Brak prowadzenia obsługi księgowej,
• Brak kosztów,
• Brak comiesięcznych zaliczek na PIT;

Tak zapomina wspomnieć, a może bardziej podkreślić, że taka forma prowadzenia działalności została stworzona dla handlu i twórczości!
Dlaczego?
Dlatego, że w przypadku usług jesteśmy zleceniobiorcami!

Przepisy podatkowe w Polsce są jednymi z najbardziej skomplikowanych przepisów w Europie i jest wiele sytuacji gdzie jeden przepis wyklucza drugi.
Tak samo jest w tym przypadku.
Ustawa „Prawo Przedsiębiorców” powołała do istnienia działalność nierejestrowaną, która ma swoje zalety j/w jednak tylko na punkcie podatku PIT.
Ustawa o podatku od towarów i usług czyli podatku VAT nie bierze pod uwagę czegoś takiego jak „działalność nierejestrowana”
Tutaj musimy zweryfikować, czy nasza branża nie podlega od razu pod VAT, czy może możemy skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego bądź podmiotowego.

Jeśli zatem znamy odpowiedź co z VATem w naszej DN musimy pochylić się nad kasą fiskalną.
I znowu…
Rozporządzenie dotyczące zwolnienia z posiadania kasy rejestrującej tak samo jak w przypadku VAT – nie uwzględnia istnienia działalności bez rejestracji.


Co to oznacza?

Znów musimy zweryfikować czy przypadkiem to, co chcę sprzedawać nie wymaga ode mnie posiadania kasy fiskalnej już od pierwszego dnia sprzedaży. A może mogę skorzystać ze zwolnienia od kasy? Wszystko to znajdziemy w w/w rozporządzeniu.


Jeśli znamy tez już odpowiedź dotyczącą kasy rejestrującej kolejnym punktem na mapie jest ZUS.

I tutaj podobnie jak wyżej.


ZUS nie uwzględnia instytucji działalności nierejestrowanej.

Jeśli zatem sprzedajesz towar – ok, rzeczywiście DN ma w tym przypadku rację bytu i rzeczywiście możesz skorzystać ze zwolnienia od ZUS jednak co w przypadku kiedy świadczysz usługi np. fryzjerskie?
Dla ZUSu jesteś zleceniobiorcą – czyli kimś, kto bierze na siebie zlecenie wykonania usługi np. zafarbowania włosów.


Co to oznacza?

A no to, że Twój Klient musi za Ciebie odprowadzić składki ZUS!


Czyli sytuacja w praktyce:
Droga Klientko musisz mi zapłacić 150 zł za zafarbowanie a dodatkowo musisz zapłacić za mnie składki ZUS od tego zlecenia bezpośrednio do ZUSu.
Śmieszne prawda?
Ja osobiście nie skorzystałabym z takiego kombinatorstwa bo szkoda byłoby mi mojego czasu. Wybrałabym salon fryzjerski kosztem droższej usługi. Przychodzę – płacę i tyle.
Jakby tego było mało;
Twoja Klientka/Klient jako Twój zleceniodawca musi:
• Zgłosić się do ZUS jako Płatnik
• Złożyć deklarację do ZUS
• Zapłacić składki za Ciebie do ZUS
• Wygłosić się z ZUS

Zatem jak widać – działalność nierejestrowana nie jest dla każdej branży. W niektórych gałęziach może ona być bardziej skomplikowana niż nam się wydaje.

Na domiar wszystkiemu – w świecie księgowości i podatków szybko wiemy o takich sprawach – Zakład Ubezpieczeń Społecznych na przełomie tegorocznych wakacji przejrzał na oczy i dostrzegł ile pieniędzy traci u osób, które pod szyldem działalności nierejestrowanej wykonują usługi i nie odprowadzają składek ZUS.
Wszczęto w całym kraju kontrole i już pierwsze pieniądze spływają na konto ZUSu..

To co mam zrobić jeśli chcę farbować włosy Klientkom i robić to zgodnie z litera prawa?


Zarejestrować firmę.

Przez pierwsze 6/7 miesięcy płacisz tylko składkę zdrowotną, której minimum w tym roku wynosi 314,10 zł


I tyle. A robisz to zgodnie z przepisami..

Scroll to Top